Bırakın Cinliği, Şeytanlığı Fıtratınıza Bakın,Kısmetinize Şükür Edin . . .

Bırakın Cinliği, Şeytanlığı Fıtratınıza Bakın,Kısmetinize Şükür Edin . . .

Dün akşam geç saatlerdi.

Kendime  zaman ayırmaya karar verdim. Kendime zaman ayırmam demek, kitap okumaya, kitap karıştırmaya zaman ayırmam demek. En son okuduğum kitabı bitireli neredeyse bir haftayı geçmiş. Yeni bir kitaba başlamak üzere herhangi bir seçimde yapmamışken eskilere göz atmaya karar vermişken elime Ziya Paşa'nın Terkib-i Bent'i geldi.

Tanzimat Edebiyatı'nın ünlü şairlerinden Ziya Paşa;

Hani şu herkesçe bilinen hatta özdeyiş haline gelmiş, bazıları ata sözü kalıplarına sığdırılmış,

Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz

Kişinin görünür rütbe-i aklı eserinde.

          *         *         *   

Nush ile uslanmayanı etmeli tekdir

Tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir.  der Ziya paşa.

Ziya Paşa Şiirlerinde lirizm bulamazsınız. Aşk, sevgili, börtü böcek yoktur beyitlerinde. Daha çok, din, felsefe,ahlak ve metafizik göze çarpar.

Ziya Paşa elime gelmişte ben es geçermiyim? Bilmem kaçıncı kez de olsa kendime ayırdığım bu zamanı Ziya Paşa'nın Terkib-i Bent'inden başka daha faydalı bir şeyle değerlendiremezdim. 

Ziya Paşa'nın Terkib-i Bent şiiri, 131 beyitten teşekküldür. Okuması kolaydır sanılmasın. Anlaması, ayırd edilmesi bir o kadar daha güçtür. 

Okumaya karar veren bir çok kişinin işine gelmediğine, aman sende bu ne canım dediğine şahit olmuşumdur. Kişiyi kendisi ile yüzleştirir. kendinize karşı acımasız olabilmeye cesaretiniz varsa tavsiye edilecek türden bir eserdir. Egolar tavansa sakın elinizi sürmeyin. 

Bakalım, Ziya Paşa bir başka beyitte ne demiş ?

Bi-baht olanın bağına bir katresi düşmez

Baran yerine dürr ü güher yağsa semadan.

Biz bunu aramızda amiyane biçime devşirip, gökten bilmem ne yağsa kafamıza kasnak düşer. demişiz.

Ziya Paşa, felsefe, ahlak, metafizik ve inanç esaslı şiirler yazmıştır dedik ya, bir beyitinde de;

Bir katre içen çeşme-i pür-hün-i fenadan

Başın alamazbir dahi baran-ı beladan.

Yani, fenalığın kan dolu çeşmesinden bir yudum içen, bir daha başını bela yağmurundan kurtaramaz. demiş üstad.

Yazdığım gibi değil mi? okuması, kabullenilmesi zor şeyler. Yüzleşilmesi güç sözler.

Dehrin ne safa var acaba sin ü üzerinde

İnsan bırakır hepsini hin-i seferinde.

Dünya malı dünyada kalır diyor kısaca. Gelde bilmiyordum, ilk kez duydum de.

Buna atfende bir çok kişi taarafından Kanuni Sultan Süleyman'a atfen zannedilen ama aslında; Hazreti Sultan Süleymandan örneklemeyle kaleme aldığı bir beyit vardır ki çoğu şeyi, hırsları, tamahları, insanın fıtratını esir almış egoları, hırslar uğruna nelerden vaz geçilmesine rağmen her şeyin sonunu anlattığı bir beyit vardır ki '' köprüden önce son çıkış'' kabul edebilirsiniz.

Hazreti Sultan Süleyman'a peygamberlik gibi en yüze bahşedilen mevkinin haricinde, kainatın en zengin, en büyük hazineleride bahşedilerek, kurtlara, kuşlara, ateşe ve suya hükmedebilme ayrıcalığı da verilmiştir. Bu ihtişamı tamamlayan da Sultanın gök yüzünde haraket edebilen tahtıdır. 

İşte Ziya Paşa '' köprüden son çıkışı'' bir beyitle bize nasıl işeret etmiş bakalım;

Seyretti hava üzre denir taht-ı Süleyman

Ol saltanattan yeller eser şimdi yerinde.

Dünya Sultan Süleymana kalmamış. deriz ya, işte bu beyittir  bize onu söyleten. Keşke her dediğimizi, her bildiğimizi, ama demekle yetinip bilmekle geçiştirdiğimizi kendimize ve yaşamımıza uyarlayabilsek!

Son olarak;

Eyvah bu bazıçede yine yandık

Zira ki ziyan ortada bilmem ne kazandık.

İşin, yaşamın, yapıp, yapamadıklarımızın, dillendirip, dillendiremediklerimizin, iyi, kötü ile birlikte işte hesap ortada, gelin bakalım biz hepsinin sonunda ne kazandık. diyor.

Cevap çok açık değil mi? Tek kelimeyle hatta tek bir el işaretiyle ifade edilebilecek bir cevap.

Öyle böyle, akşam zamanın bir yarısına gelmişim. 131 beyitlik Terkib-i Bent bitmiş. Ama daha önce de olduğu gibi kanaatim değişmedi. 4,5,9 ve 10. bentler yine bir an önce bir daha okusam diye sabırsızlandığım bölümlerdi.

Tavsiye ederim.

Cinlik, şeytanlık, adrakadabra peşinde koşmaktansa eliniz değsin, Ziya Paşa'nın bu eserini okuyun derim. Egolarınızı, hırslarınızı bir yana emanet edin, bırakın demiyorum. Alın başlayın Terkib-i Bent okuyun. Ödünç istemeyin asla ödünç kitap vermem. Kitabın ödüncü olmaz. 

Haydi, yine o çok bilinen beyitle bitirelim. Fıtratlarımızı gözden geçirelim.

Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz

Kişinin görünür rütbe-i aklı eserinde.

 

,

 

 

 


DİĞER YAZILAR
İlk Yorumlayan Sen Ol......
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Trakya Otoyolu 2020'de hizmete girecek
Trakya Otoyolu 2020'de hizmete girecek
BAŞKAN İNAN TÖRENLE GÖREVE BAŞLADI
BAŞKAN İNAN TÖRENLE GÖREVE BAŞLADI